Sponsorer

Rallybilar är täckta med loggor från sponsorer

Du har säkert sett hur diverse sportstjärnors redskap och kläder pryds av loggor från olika företag. Det beror på att företagen är sponsorer till idrottsutövaren Sponsorer kan bidra med både utrustning, pengar och marknadsföring till sin utvalda idrottspersonlighet. Speciellt idrottsutövare som sysslar med dyra sporter är beroende av att bli sponsrade för att kunna ägna sig åt sin sport. Motorsport tillhör definitivt denna kategori med sporter som kostar mycket att utöva, därför är sponsring väldigt vanligt inom denna kategori. Det skulle helt enkelt vara svårt att finansiera utövandet utan sponsor. I den här texten ska du få lära dig mer om sponsring och hur det fungerar.

Sponsorer och varför företag väljer att vara det

Varför är då massor av företag beredda att lägga ut stora summor pengar för att stödja stjärnor inom motorsport? Det handlar naturligtvis inte bara om vänlighet och viljan att stödja, utan också om egen vinst. När företag och varumärken väljer att agera sponsorer åt stora stjärnor får de enormt mycket exponering och marknadsföring. Om man jämför den genomslagskraft som exponeringen ger företagen med den summa de lägger ut på den så upptäcker man ofta att företagen egentligen kommer ganska billigt undan.

Det finns dock mer eller mindre lyckade sponsorskap. Ett lyckat sponsorskap uppstår ofta när företaget har en produkt som på något sätt matchar den idrottspersonlighet de valt att vara sponsorer till. Det krävs naturligtvis också att den person man valt att sponsra har den karisma och personlighet som krävs för att lyfta varumärket. Det är dock inte bara förarstjärnorna inom motorsport som blir sponsrade. Det förekommer även att hela tävlingar och event inom motorsport blir sponsrade av en och samma sponsor. I nästa stycke ska du få läsa om några kända sponsorpartnerskap inom motorsport.

Exempel på sponsorskap inom motorsport

Som tidigare nämndes kan hela tävlingar vara sponsrade av ett och samma varumärke. Ett exempel på detta är Dakar Rallyt där det tyska företaget Kärcher är sponsorer. Kärcher tillverkar bland annat högtryckstvättar och har därför bistått rallyt med tvättdepåer under flera år. De har även sponsrat enskilda team såsom KTM-teamet och Mini X-Raid-teamet. Ett annat exempel är Svenska Rallyt som låg i farozonen under 2016, detta eftersom man hade svårt att finansiera tävlingen. Då klev företaget WRC Promoter in i sista stund och upprättade ett treårskontrakt med tävlingen, något som helt räddade dess framtid.

Det är som sagt också vanligt att enskilda stjärnor inom motorsport sponsras av olika varumärken. Ett exempel på det är den vinstrikaste rallystjärnan genom tiderna, Sébastien Loeb. Denna framgångsrika rallyförare sponsras bland annat av det stora företaget Red Bull. Just Red Bull har gjort sig kända som mäktiga sponsorer inom motorsport och sponsrar många olika utövare inom flera olika discipliner. Bland de andra personer de sponsrar finner du bland annat Geoff Aaron, Carlos Sainz och Daniel Ricciardo. Dessa är allt från motocrossförare till formel 1-utövare.

En ömsesidig relation

Sponsorer är alltså, som du säkert kan se, nödvändigt inom motorsporten då utrustningen ofta är väldigt dyr. Man kan säga att sponsorskap är en ge och ta-relation där företagen för exponering i utbyte mot sin insats. Sponsring kan också ofta vara en räddning för stora tävlingar, ett exempel på det är Svenska Rallyt som inte klarat sig om de inte hade blivit hjälpta av en sponsor. För att relationen mellan sponsorer, idrottsutövare och arrangörer ska fungera krävs en ömsesidig respekt. Sponsorns ansvar är att hjälpa sin utvalda utövaren på bästa sätt, medan utövarens ansvar är att framställa sin sponsor på ett bra sätt.